Розробки уроків та виховних заходів


Математика 1 клас

Тема: Дія віднімання. Складання, запис і розв’язування прикладів на додавання й віднімання.
Мета: продовжувати роботу над формуванням в учнів вміння розрізняти дії віднімання та додавання; дати поняття про те, що при відніманні результат обов’язково зменшується, а при додаванні — збільшується; вдосконалювати навички усної лічби; повторити склад чисел; розвивати спостережливість, увагу, логічне мислення,в иховувати інтерес до уроків математики.
Обладнання: предметні малюнки, таблиці «Склад числа», набірне полотно, числа.
Тип уроку: Урок ознайомлення.
Метод: Урок - гра «Лісова школа».

Хід уроку
І. Організація класу
1. Налаштування на роботу.
- Візьмемося за руки, передамо тепло долонь одне одному. Усміхнемось сусіду справа, усміхнемось сусіду зліва. Побажаємо успіхів!
ІI. Мотивація навчальної діяльності
-- Сьогодні у нас незвичайний урок математики. І відбудеться він у незвичайній школі. Що ж це за дивна школа, дізнаєтесь, як відгадаєте загадку.
Великий дуб у лісі стоїть,
Та завжди, як вулик бджолиний, шумить.
Як чаша, він повний знаннями,
Ласкавий дуб цей з нами. (Лісова школа)
-- Отже, наш урок пройде у лісовій школі. І учні у ній незвичайні - звірята.
ІІI. Контроль, корекція і закріплення знань
1. Усна лічба
(Учитель читає вірш і поступово виставляє силуетні малюнки звірів.)
Якось взимку в надвечір’я лісові зійшлися звірі
В теплий затишний барліг до ведмедя на пиріг:
Вовк, єнот, їжак, лисиця, заєць, білка та борсук.
Всяк свого шматка чекав, та хазяїн «сплохував»!
Він, ведмідь, ніяк не міг розділити той пиріг,
Тричі потом він облився, та нічого не добився.
Хто бажає підказати, з чого треба починати?

- Чому ведмідь не зміг розрізати пиріг? (Треба порахувати гостей.)
- Скільки всього звірят зібралося на пиріг? ( 8 звірят )
- Що означає число 8? (Кількість звірят.)
- На якому місці Їжак, якщо лічити зліва направо? ( на третьому )
- Який за порядком прийшов до ведмедя Вовк? (перший) Заєць? (п’ятий)
Єнот? (другий)
2. Весела лічба.
1) Гляньте білочка одна
Визирає із дупла.
Ще одна стрибнула з гілки,
А за нею ще три білки.
Ми просимо діти милі,
Щоб всіх білок полічили. (1+1+3=5)
3) Мчаться на санчатах
Четверо хлоп’ят.
Троє ще дівчаток.
Скільки всіх малят? (4+3=7)
( Повторення назв компонентів дії додавання.)

Гімнастика для очей

2. Робота з таблицею «Склад числа» (будиночки)
— Вгадайте дуже уважного учня лісової школи.
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі,
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?.. (Їжачок)
Завдання: розселити числа у свої будиночки.

3. Робота в групах. Гра «Де чий приклад?»
— Учні лісової школи розв’язували приклади. Вони взяли картки з відповідями, щоб покласти їх біля карток з прикладами. Та раптом налетів пустунець- вітерець, всі картки розвіяв. Допоможіть кожному обчислити свій приклад.

4. Гра «Хто перший?»
З задоволенням навчаються у школі Вовчик , Лисичка та Зайчик.
Але постійно сперечаються, хто ж із них найшвидший. Ось і цього разу виникла суперечка: хто швидше до Колобка добереться. Давайте їм допоможемо дізнатися.
( Клас поділяється на три групи. Від кожної групи обираються двоє гравців.
На дошці — сходинки. Під сходинками потрібно написати відповідь. Виграє та команда, чий гравець виконає роботу раніше й без помилок.)
Отже, швидший ___________ .

5. Каліграфічна хвилинка Написання цифр в зошитах.
Повторення послідовності чисел у межах10.
Жив –був жук-цифроїд,
Їв він цифри на обід.
Ось він скільки з’їв із чаєм!
Встав, яких не вистачає: 10 … 8 7… … … 3 … 1

— У якому порядку—збільшення чи зменшення—записані числа.

6. Фізкультхвилинка

ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Перед нами стоїть завдання допомогти звірятам засвоїти дію віднімання та навчити їх складати і розв’язувати приклади на віднімання.
—Як називається знак віднімання? (мінус)
—Що означає відняти? (Зменшити число.)

V. Розвиток і закріплення математичних знань
1. Робота за підручником. (с.49 завд.1)
--Що відбувається, коли між двома числами з’являється знак мінус? ( певне число буде зменшуватись)
2. Робота з «числовим промінчиком» ( завд. 2 )
3. Обчислення прикладів в робочому зошиті ( завд. 3 ) (робота біля дошки)
5-3 7-2
6-3 5-1
4-2 9-4
4. Самостійна робота
— Цей звір у лісовій школі — відмінник.
Хоч у нього й шуба є,
Та як холод настає,
Він не їсть тоді, не п’є
І не ходить, не гуляє,
А у лігво спать лягає.
Проте він хоче і у вас перевірити знання.
( сам. Робота на картках)

VІІ. Підсумки уроку.
—Над якою дією ми працювали на уроці?
— Як називається знак віднімання ?
-— Що відбувається, коли ми виконуємо дію віднімання ?








Свято осені

Пісня :

Вчитель :
- Добрий день любі малята та шановні гості!
Ви зібралися на свято?
Тож і розпочати варто.
Ви тепер вже не малі,
Ви сьогодні школярі.
Ми хочемо свято розпочати,
І від душі вам побажати.
Щоб вчителів ви поважали,
Своїх батьків всі шанували.
Тож вважаю, що якраз,
Свято розпочати час.

Пісня :

1. На читанні нас навчать.
Вчення світ,а невчення – тьма.
З книги дуже легко світ пізнати,
Книга все розкаже нам сама.

2. Хто навчиться грамотно писати,
Тому всі відкриваються путі.
Зможе він багато розказати,
Й допоможе іншим у житті.

3. Той, хто свою мову поважає,
Живучи у рідному краю.
Той усі вершини подолає,
І не зрадить матінку свою.

Пісня :

Вчитель: Учнів одного класу ми називаємо однокласниками. А раніше їх називали однокашниками. І ось чому колись діти вчились у церковно-приходській школі. Жили вони часом далеко і приходили. До неї з різних сел. Учні обідали всі разом. По черзі приносили горщик каші і їли її з однієї миски. Так і назвали їх однокашниками.
Ви, діти, теж навчаєтесь разом, тому сьогодні у вас посвята в однокашники. Але треба ще пройти невелике випробування, відгадавши загадки.
Кожен учень і щоденно
На урок бере… Щоденник

Для письма, сказать прошу,
Що потрібно взяти?... Зошит

Малювать в альбомі цім
Допоможуть… Олівці

Ручки й олівці, щоб знали,
Ми кладемо у… Пенали

Вчитель: Випробування пройшли. Молодці! А зараз приготуйтеся до
урочистого моменту – прийняття клятви однокашників.
Ви у школі вже прижились,
Правил добрих ви навчились,
І сердечно обіцяйте
“Клянусь” за мною повторяйте.
1: Перше правило – учитися дуже старанно і гарно – клянусь!
2: Друге правило – трудитися, батькам удома допомагати – клянусь!
3: Бути чесним і правдивим – третє правило у нас,
Бути другом незрадливим: клас – за тебе,
Ти за клас – клянусь!
4: Мудре правило четверте – знай і друзям розкажи,
Наполегливо й уперто економ і бережи:
Парту, книгу, кожну річ – клянусь!
5: П”яте правило – читати, малювати і співати,
гратися з товаришами і дружити з малюками – клянусь!
6: Шосте правило ти знай – старших себе поважай – клянусь!

Пісня :


Ведучий: По городу Гарбуз ходить, Всіх із роду оглядає. Кого хвалить, кого учить, А кого і научає. І звернувся до ґаздині, Молодесенької дині.
Гарбуз: Розкажи мені, красуне, Як ти влітку працювала? Може, трохи лінувалась? Чи сумлінно дозрівала?
Диня: Ой, Гарбузе – Гарбузенко, Вічно ти підозри маєш, Не сидиш на однім місці, По городу все гуляєш. Бачиш же, я постаралась, Ніжним соком все набралась, Налилася на всі боки, і важкі вже мої кроки.

Гарбуз: Ой, чудова ж господиня, Моя ніжна, смачна Диня. А що скажуть Огірочки – Мої любі сини й дочки?

Огірки: Не свари нас, любий татко. Гарно ми росли… спочатку, Та якісь дощі махнули – Заховатись ми забули. Коли сонечко світило, Ми листочками не вкрились, На кілках – шнурках висіли І, звичайно, перезріли.

Гарбуз: Ой, ну що ж, я розумію. Та надіятися смію, Щоб в наступне знову літо Все завчас буде прикрито. А що тут за каруселі, Чому всі такі веселі?

Морква: Любий братику, послухай, І сестрицею пишайся, Бо не просто я Морквиця – Гарбузовая сестриця. Я пробилась в депутати, Скоро буду виступати І доб’юся для городу Перегною аж підводу! О!

Гарбуз: Радий, радий я, сестрице, Маєш розум, хоч дівиця. Пишна, гарна і в достатках, А тепер ще й депутатка. Ну, а як же Бурячок, Мій шановний своячок?

Буряк: Що казати, я – у нормі, Круглий, чистий, соком повний. Так же кольором налився, Ніби в Африці родився, Буде борщ смачний, червоний, З бурячком такий чудовий.

Гарбуз: Добре, добре, зрозумів, Що ти роду не підвів. А що скаже Бараболя? Як жилося їй у полі?

Картопля: Хоч проблем було багато, Та не буду нарікати. Мене люблять, поважають, Другим хлібом називають. Можу бути у меню Хоч по кілька раз на дню.

Гарбуз: Так, звичайно, правду кажеш, Людям ти сердечно служиш. Хоч циганської натури, Та високої культури. Задоволений я вами, Бо багатий родичами. А Цибуля в нас чудова, Правда, трохи гонорова, Але, якщо лад у вас, Страва буде – вищий клас.

Цибуля: Не соромте мене, дядьку, Бо покину зараз грядку, Я серйозна у всіх справах І смачна у різних стравах.

Диня: Не сердись на дядька, люба, Бо від нервів смаку згуба. Усі знають – рід наш славний, Гарбузовий рід преславний, Тож тепер, Гарбузе – батьку, Всім подякуй для порядку.

Гарбуз: Я вклоняюся Вам ґречно І всім дякую сердечно, А також даю наказ: Щоб любили люди нас І смачні вживали страви – не псували тої справи. Хай наш рід чудовий буде, На поживну користь людям.

Дівчинка.
Небеса прозорі, мов глибінь ріки.
Падають, як зорі, з явора листки.
А над полем нитка дзвенить, як струна.
Зажурилась квітка - чує сніг вона.
Хлопчик
Листя облетіло, холодно землі.
Вже летять у вирій
Клином журавлі.
Листя пожовтіле
Плине по Остру.
Чути журавлине
Кру-кру-кру...



Учитель. Осінь часто звуть чудовою, замріяною, золотою. Слухаєш, спостерігаєш природу в осінні дні й відчуваєш її урочисту красу. У ній поєднались чарівність барв теплого літечка з першими подихами наступних зимових холодів.
Сьогодні ми зібрались на свято. Та яке ж свято без королеви? А хто вона, ви зрозумієте, відгадавши загадки.
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить,
Сонце вже не припікає,
Коли, діти, це буває? (Восени.)

В зеленім лісі побували
Якась художниця - поволі
Дерева перефарбувала
У золотисто-жовтий колір.
- Ти хто така? - Ми здивувались.
- Чому тебе не бачили ми досі?
- То подивіться - хтось озвався.
І ти тоді побачиш... (Осінь).


Учитель. Так, звичайно, нас запросила в гості Королева-Осінь. Але чомусь її самої немає. Діти, ви не знаєте, де вона? Не знаєте? А-а-а, я здогадуюсь. Вона, напевно, затрималась десь у лісі, щоб допомогти тваринкам приготуватись до зими, щоб встелити землю теплими листочками, щоб відправити птахів у вирій. Але я, здається, знаю, як її покликати. Давайте розкажемо про осінь красиві вірші - вона почує та прийде.

1. Осінь, осінь, осінь,
Медом пахнуть роси,
Журавлі курличуть в небі
Та вітри голосять.
Рідко сонце світить,
А на голих вітах
В'яже осінь рукавички
З бабиного літа.

2. Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть.
І берізка над потоком
Стала, наче молода.
Вітер, мовби ненароком,
Їй косиці розпліта.

3. Вітер з пожовклим листком
Грається в Котика-Мишки,
То поженеться біжком,
То підкрадається тишком.
Ну, а коли спійма, -
Буде, дітки, зима.

4. Кажуть, хмурнем звали осінь
У далекій-давнині.
В нас вона - золотокоса
В придеснянській стороні.

5. Коли вона загляне в сад -
Наллється соком виноград.
І пізні яблука ранет
Солодкі стануть, наче мед.

6. Як помандрує по гаях
З чарівним пензлем у руках -
Все розмалює на путі,
Дерева стануть золоті.
І ми її уклінно просим:
- Заходь у гості, щедра осінь!

(Осінь, вальсуючи, йде по сцені.)
Осінь
Ось я за сосною,
Ось і листя в'яне.
Осінь я, за мною
Йдуть густі тумани.
Осінь я, осоння
Листя посипаю.
Осінь, трави сонні
Долу нагинаю.
Ранками імлиста,
Вдень я - позолота.
Обриваю листя -
Це моя робота.

Осінь. Добрий день, діти. Ой, як вас багато! Дякую вам, що ви завітали на моє свято. Отже, свято починаємо. Маестро, музику!

Пісня :
Дякую вам, чарівні дами та прекрасні принци, за пісню. Діти, а хто ж ці загадкові принци? Чому їх три? Чому одяг у них різний? (Відповіді дітей.)
Так, це мої дорогі синочки-місяці - Вересень, Жовтень, Листопад. Вони прийшли разом зі мною, щоб нагадати про свої прикмети, щоб ви ще раз змогли повернутись у теплі вересневі дні, побачити яскраві кольори жовтня, відчути перший зимовий подих листопада. А допоможе нам чарівна гілочка. Ось вона. Я передаю її першому принцу, щоб він розповів про себе.
Вересень
У вересня щедра рука.
Заходьте, він з двору гука.
І яблука трусить з гілок,
І сипле в портфелі сливок,
Солодкий зрива виноград,
І кожен з вас вересню рад,
Бо щедра, ой щедра рука
У вересня-трудівника.

Учитель. Дякуємо тобі, Вересню, за твою щедрість, за рум'яні яблука, соковиті груші, за моркву й бурячки, за картоплю й кукурудзу, за всі-всі овочі та фрукти, якими ти нас щедро пригощаєш. А ми тобі даруємо пісню. Слухай.

Пісня :
Вересень. Якою гарною піснею ви мене зустріли! А я до вас не сам прийшов, а привів своїх друзів. Тільки чарівною гілочкою змахну, вони і з'являться.
(У супроводі мелодії «Ходить гарбуз по городу» виходять «Овочі».)
Вчитель : Діти, а чи впізнали ви нас?

Картопля
Мене смажать, мене варять,
Хоч отрутою і кроплять.
Всі мене їдять і хвалять
Звати як мене? (Картопля.)
Гарбуз
Повз, мов танк, я на город,
Повз на гудині й загруз.
Та чомусь мене в народі
Звуть не танк, а як? (Гарбуз.)
Огірки
Ми зеленої всі масті,
Всі довгасті, всі смугасті.
Прив'язали нас в грядках
На зелених ланцюжках.
Гарбузові сини й дочки
А зовуть нас... (Огірки.)
Морква. Сидить дівчинка в коморі, а коса її надворі. Хто я?
Диня
Я на грядці сонцем сяю,
Родичів багато маю,
Гарбузову господиню усі знають.
Хто я? (Диня.)
Буряки. Зверху зелений, а в землі червоний. Хто я?

Вчитель : Молодці діти, а тепер ми про них ще й пісню заспіваємо.

Пісня :
Осінь. Спасибі, Вересню, тобі та твоїм друзям. Пора передавати чарівну паличку другому брату, він теж хоче розповісти по себе.

Вересень. А й справді! Мені так цікаво було з вами, що не помітив, як і час пролетів. Жовтню, візьми, будь ласка, гілочку.

Жовтень. Вітаю вас, любі друзі. Багато я попрацював у парках, гаях і лісах, фарбуючи золотою фарбою дерева та кущі. А як чудово спостерігати за падолистом, коли вітер-пустун зриває листочки та кружляє їх у чарівному танку!

(Звучить мелодія вітру, з'являються листочки.)
Учитель. Відчули подих осіннього вітру? Ось і листочки вітер усі докупи змів і змішав. і тепер ми не знаємо, чиї ці листочки. Діти, допоможіть!

1. Мов розгорнута долоня,
Ліг спочити на осоння
Між зелених їжаків
Найтемніший із листків.
Я землі приніс вітання
Від старезного ...(каштана).

2. Я вальсую та кружляю,
Барви осені збираю.
Я і жовтий, і зелений,
І оранжево-вогненний,
Золотавий, пурпуровий,
Я, звичайно, лист ... (кленовий).
3. Я, немов крило за вітром,
В небо мріяв полетіти.
Тільки золотом налився
І в траву звалився.
Пораділи жолудята:
Це листочок ...(з дуба) - тата.

4. Я ховав від злого ока
Намистини круглобокі,
Та від цих гарячих барв
Я і сам червоним став.
«Буду гріти землю нині, -
Я шепочу... (горобині).

5. Серед літа, мов пір’їнки,
Стиха падають сніжинки.
Під віконечком у Олі
Цвітом вкрилася … (тополя)

6. Сережки я повісила
Тонесенькі такі
І радісно і весело
Готуюсь до весни … (береза)

Жовтень. Дякую вам, листочки, а тепер встеляйте землю теплим килимом, щоб їй не холодно було спати взимку. А чарівну гілочку я передаю листопаду-місяцю.

Пісня :
Листопад
Виснуть хмари нижче й нижче,
Заволік туман кущі,
листопад на стернище
Сіє мряку та дощі.
Я - останній місяць осені. Урожай із ланів і садів зібрав Вересень, дерева позолотив і обтрусив Жовтень, а я на дощі та перші заморозки багатий. Я щойно з лісу повернувся, перевіряв, чи з усіх дерев листя опало, чи готові лісові мешканці до зими, чи всі птахи відлетіли в теплий край? За сценою чути голоси.
Що це за галас такий? Заходять птахи.

Горобець. Здрастуйте, любі друзі. Ми до вас у гості на всю зиму завітали.
Учитель. Діти, а хто ж це до нас прилетів? Які пташки? Чому немає ластівок, лелек, журавлів?
Горобець
В зимові дні на стовпчиках,
На вітах, на дахах
Сидять малі горобчики
У сірих піджачках.
Сидіти б їм під стріхами,
Чекати б їм тепла,
Та жаль, що всюди віхола
Поживу замела.

Снігур
А ви знаєте, чому нас снігурами назвали?
Подивіться, угорі
В чорних шапках снігурі.
Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.
Значить, сніг і холоди
Наближаються сюди.
Снігурами через те
Нас тепер і ви звете.

Сорока
І мене діти взимку частенько біля своїх годівниць бачать.
Строката сорока
Веселої вдачі.
В саду білобока
Навприсядки скаче.

Де, вороно-каркароно, ти була?
Що, вороно-каркароно, принесла?

Ворона.
Я проснулась, стрепенулась, і кар-кар.
На воронячий зібралась я базар.
Рано-рано прилетіла до струмка,
На городі проковтнула черв'яка.
Покружляла-покружляла я вгорі,
Горобців порозганяла у дворі.

Сорока
Стріла півня-розбишаку, пісняра
І чкурнула-дременула із двора!

Ворона. Неправда, сороко, зовсім не тому я поспішала, що від півня втікала. Я на свято хотіла встигнути, діток побачити, себе показати!

Листопад. Дякую вам, милі пташки, що прилетіли до нас на свято. Не сумуйте, що наш час прийшов і скоро зима. Діти вже допомогли вам, зробили годівничку й насипатимуть в них вашу улюблену їжу.

Учитель. Промайнули перед нами три місяці осені, нагадали нам про свої прикмети, зачарували кожен своєю красою.

Вересень. Уже час прощатися з вами. Працювали ми цієї осені, натомилися.

Жовтень. Тепер і відпочити можна.

Листопад. А мине рік - ми знову до вас завітаємо.

Осінь. Ось такі мої сини, мої місяці. Дякуємо вам, любі друзі, що завітали на наше свято, до зустрічі через рік.

Учитель. Почекайте, ще не йдіть. Сумно, звичайно, коли природа завмерла і чекає приходу зими з її снігами та морозами. Але люди, відпочиваючи від трудів праведних, веселяться, дякуючи тобі, осінь, за щедрий урожай. І ми не будемо печалитися, а послухаємо веселу пісню та подивимося запальний танок.

Осінь
Ви до осені в гості прийшли,
Щастя й радість мені принесли.
Гарно ви пісні співали,
Гарно дуже танцювали.
Я за це вам у корзинці
Принесла смачні гостинці.
(Роздає дітям ласощі.)

Учитель. Дякуємо тобі, осінь, за те, що ти є. Будемо чекати тебе наступного року.

Пісня :












Комментариев нет:

Отправить комментарий